Τι είναι η περίφημη ενεργητική ακρόαση;

Όταν το παιδί μας έχει πρόβλημα και είμαστε σε φάση (σωματική & ψυχολογική) να το βοηθήσουμε (δεν έχουμε άλλα πράγματα στο μυαλό μας, νιώθουμε καλά), τότε μπορούμε να του κάνουμε ενεργητική ακρόαση.

Και πώς γίνεται;

  1. Ακούμε προσεκτικά το παιδί και συνδεόμαστε μαζί του

  2. Καθρεφτίζουμε τα συναισθήματά του

  3. Ανατροφοδοτούμε τι μας λέει

Δεν κρίνουμε, δεν δίνουμε συμβουλές, αλλά απλά του καθρεφτίζουμε το συναίσθημά του.

Το παιδί (εάν θέλει να μιλήσει, γιατί μπορεί και να μη θέλει) τότε συνεχίζει και εμείς πάλι του καθρεφτίζουμε το συναίσθημά του και του λέμε τι μας είπε.

Με αυτόν το τρόπο (που στην αρχή μας φαίνεται, η αλήθεια είναι, λίγο τεχνητό), πολλές φορές ανακαλύπτουμε ότι το αρχικό πρόβλημα που μας έλεγε το παιδί δεν έχει καμία σχέση με το πραγματικό του πρόβλημα.

Γιατί βοηθάει η ενεργητική ακρόαση; 

  • Όταν το παιδί έχει πρόβλημα, τα συναισθήματα του είναι πολύ έντονα και του είναι πολύ δύσκολο να σκέφτεται. Με την ενεργητική ακρόαση, ανακουφίζεται συναισθηματικά και μπορεί πάλι να λειτουργεί ο νους. 

  • Όπως είπαμε πριν, το παιδί δεν μας μιλάει αρχικά για το πραγματικό του πρόβλημα. Εάν του κάνουμε ερωτήσεις για αυτό που μας λέει πρώτα, δεν θα φτάσει να ανακαλύψει τα άλλα στρώματα του προβλήματος του. Με την ενεργητική ακρόαση, τον βοηθάμε να αναγνωρίσει το κεντρικό του ζήτημα.

  • Όταν φτάνει το παιδί να αναγνωρίσει το πρόβλημα του, μπορεί μετά να βρει την καλύτερη λύση για τον εαυτό του μόνο του. Έτσι αυξάνεται η εμπιστοσύνη στον εαυτό του.

Παράδειγμα !

- Ε… ξέρεις, δεν έχω πολλούς φίλους στο σχολείο… Και κάποια κορίτσια με κοροϊδεύουν στην τάξη.

- Νιώθεις πολύ στεναχωρημένη που δεν έχεις πολλούς φίλους και που κάποια παιδιά σε κοροϊδεύουν κιόλας.

-   Ναι, γιατί στο παλιό μου σχολείο, είχα πολλούς φίλους, παίζαμε, ήταν ωραία… Στο καινούριο σχολείο είμαι πάντα μόνη… Στην τάξη, δεν με πειράζει τόσο, αλλά στα διαλείμματα βαριέμαι πάρα πολύ!

- Αισθάνεσαι μόνη σου και θα ήθελες να έχεις μία παρέα για να παίζετε στα διαλείμματα όπως πέρυσι στο παλιό σου σχολείο…

- Ακριβώς! (παύση) Αλλά δεν θέλω να δώσω τα παιχνίδια μου! Όλοι θέλουν να μου τα πάρουν. (άλλα δεδομένα έρχονται στην επιφάνεια)

- Δεν σου αρέσει καθόλου που κάποια παιδιά θέλουν να σου πάρουν τα παιχνίδια σου, δεν θέλεις να τα μοιράζεσαι.

- Ναι, μόνο στην Μαρία και στην Πόπη θα ήθελα να τα δείξω. Γιατί προχτές ο Πάυλος μου πήρε την κούκλα μου και την πέταξε κάτω.

- …

Και συνεχίζουμε έτσι. Ποτέ δεν ξέρουμε που θα φτάσει η κουβέντα, μέχρι να αποκαλυφθεί το πρόβλημα (δεν συμβαίνει πάντα όμως).

Είναι μία φανταστική διαδικασία!

Όταν τελικά το παιδί σου ανοίγεται και απελευθερώνεται, και μετά το βλέπεις καλά και χαρούμενο πάλι, νιώθεις σπουδαίος γονιός! Νιώθεις ότι βοήθησες πραγματικά. Περισσότερα θα σου πω σε ένα επόμενο άρθρο αφιερωμένο στην ενεργητική ακρόαση μόνο!

Και μη ξεχνάμε, το θέμα είναι να βελτιωθούμε, όχι να ψάχνουμε την τελειότητα (που δεν υπάρχει). Θέλουμε να έχουμε σε 30 χρόνια μία φανταστική σχέση με τα παιδιά μας. Για αυτό δουλεύουμε! Για τη σχέση!  

Εάν θέλεις να εμβαθύνεις πάνω στην επικοινωνία, μπορεί να σε ενδιαφέρει και αυτό το άρθρο για την ενσυναίσθηση ΕΔΩ.

Πώς αντιδράς συνήθως όταν το παιδί σου έχει πρόβλημα; Έχεις προσπαθήσει να του κάνεις ενεργητική ακρόαση; ‘‘Δούλεψε’’;